Artikel drucken

Waalwijk, 4 april 2024 – vanHaren heeft in Nederland het boekjaar 2023 afgesloten met een omzetstijging van 8,9 procent tot bijna 211 miljoen euro en verkocht in 2023 ongeveer 6,1 miljoen paar schoenen. In België steeg de omzet met 10,7% tot bijna 71 miljoen euro en liep het aantal paren verkochte schoenen op naar 1,8 miljoen, een stijging van 3,26% ten opzichte van 2022. Op 31 december 2023 exploiteerde vanHaren 138 winkels in Nederland, 56 winkels in België en twee eigen online shops en had het 1.509 medewerkers in dienst in Nederland en 465 medewerkers in België.

Robert Vos, Financieel Directeur; “Wij zijn blij dat het vanHaren gelukt is haar toppositie in de schoenendetailhandel te behouden en zijn trots dat wij al 95 jaar heel veel mensen blij maken met de mooiste schoenen met de beste prijs/kwaliteit verhouding.”

Nieuw leiderschap

Na een intensief inwerktraject bij Deichmann en binnen vanHaren is Bastiaan van Loon vanaf januari 2024 gestart als CEO voor vanHaren Nederland en België. Met zijn inspirerende leiderschap, resultaatgerichte mentaliteit, gekoppeld aan een diepgaande kennis van de retailmarkt, is Van Loon de aangewezen persoon om samen met CFO Robert Vos vanHaren succesvol te leiden. Bastiaan van Loon heeft ruime ervaring binnen retail. Eerder beklede hij directiefuncties bij onder andere supermarktketen Vomar, Aldi en Gall & Gall. Van Loon: ‘’Met veel trots en energie ben ik deze functie gestart. vanHaren is in Nederland echt een begrip binnen retail en ook in België is vanHaren, met 56 winkels, ondertussen goed in markt verankerd. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met het getalenteerde team van vanHaren om onze visie te realiseren en een uitzonderlijke ervaring te bieden aan onze klanten. Persoonlijk wil ik mensen om mij heen inspireren om het beste uit zichzelf te halen en om vanuit intrinsieke doelen te werken. Gelukkig sluit dit goed aan bij de bedrijfscultuur van vanHaren.”

Al 95 jaar een begrip

Al bijna een eeuw lang heeft het assortiment van vanHaren altijd de nieuwste trends weerspiegeld, terwijl het toch trouw blijft aan de kernwaarden van kwaliteit tegen een betaalbare prijs. vanHaren is er voor iedereen en staat voor betaalbare kwaliteit. “We geloven dat goede schoenen voor iedereen toegankelijk moeten zijn en dat doen we door te verrassen in service, kwaliteit, breed aanbod, de laatste trends en een aantrekkelijke prijs. vanHaren is al 95 jaar succesvol en daar we zijn we trots op. Ons jubileumjaar vieren wij met verschillende leuke acties voor onze klanten”, aldus directeur Bastiaan van Loon.

Uitgebreide aantrekkelijke collectie

Met haar uitgebreide, aantrekkelijke geprijsde assortiment komt vanHaren tegemoet aan de smaak van schoenenfans en heeft het, onder andere met succesvolle campagnes, bijzondere accenten kunnen leggen. vanHaren is het jaar sterk gestart met een campagne waarin de merken als adidas, Nike, Skechers, Fila en Puma centraal staan. “Door te profiteren van de beste inkoopposities met moedermaatschappij Deichmann kan vanHaren een onderscheidende collectie A-merken tegen een aantrekkelijke prijs aanbieden. In combinatie met ons eigen assortiment spelen wij met aantrekkelijk geprijsde merksneakers in op klantbehoeften en creëren we nog meer fans voor ons merk”, zegt Van Loon.

Openingen winkels met nieuw winkelconcept

Hoewel de detailhandel in deze tijden wordt uitgedaagd, kiest vanHaren ervoor te blijven investeren in de fysieke winkels. Naast verschillende verbouwingen en relocaties openden in het eerst kwartaal van 2024 nieuwe filialen in Hardenberg, Vlaardingen en Maastricht Brusselse Poort. Voorzien van een nieuw winkelconcept bieden de winkels een nog betere winkelervaring voor de bezoeker. De nieuwe winkelinrichting van vanHaren kenmerkt zich door een hoogwaardige winkeluitstraling en gedetailleerde productpresentatie. Winkelen moet voor bezoekers zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk zijn en er is veel aandacht voor de routing, beleving en gemak voor bezoekers. Ook combineert vanHaren als omnichannel aanbieder het klassieke winkelen met een online shop en klantgerichte digitale diensten als ‘ship to home’. Een ander hoogtepunt is de royale sportafdeling voor mannen en vrouwen, inclusief een uitnodigende sneakerwand en veel aandacht voor sportmerken als Nike, adidas, Fila en Skechers.

Over DEICHMANN SE

vanHaren is een dochteronderneming van DEICHMANN SE. DEICHMANN SE, met hoofdkantoor in Essen (Duitsland), werd opgericht in 1913 en is voor 100% in familiebezit. De bedrijvengroep is marktleider in de Europese detailhandel in schoenen en is actief in meer dan 30 landen wereldwijd. Er werken meer dan 49.000 mensen en het bedrijf heeft ongeveer 4.700 winkels en 41 online shops. Naast de DEICHMANN-formule in Zwitserland omvat het bedrijf Dosenbach, Ochsner Shoes en Ochsner Sport, vanHaren in Nederland en België, Rack Room Shoes in de VS en de SNIPES Group met winkels en online shops in Europa en de VS.

Perscontact:

vanHaren Schoenen BV
Julia van Strijdhoven
Tel. +31 (0) 6 46018715
julia_van_strijdhoven@deichmann.com
www.vanharen.nl
www.vanharen.be