Met een omzettoename van 7,5 procent (op bestaande filialen: 3,08 procent) tot 132,6 miljoen euro (2011: 123,4 miljoen) blijft vanHaren groeien. Ook wat betreft het aantal paar verkochte schoenen werd een nieuw record gevestigd. Terwijl de omzet in de gehele branche met 4 procent daalde, gingen er bij vanHaren zo’n 6,01 miljoen paar schoenen over de toonbank. Dat zijn circa 275.000 paar, oftewel 4,8 procent, meer dan in 2011. “Ondanks lastige omstandigheden in de branche wist vanHaren haar positie verder te versterken”, luidt het commentaar van Krein Bons, directeur van vanHaren. Met 139 filialen in het hele land (2011: 136) en een online shop is de onderneming, gemeten naar omzet in schoenen, momenteel de grootste schoenenretailer in Nederland. Zij had eind 2012 1.325 medewerkers in dienst.

In 2012 opende vanHaren vijf nieuwe winkels. Twee minder aantrekkelijke locaties werden gesloten, twaalf andere gemoderniseerd. In het lopende jaar staat de opening van vier nieuwe filialen gepland en een modernisering van 21 bestaande filialen. De nieuwe winkels komen in de steden Amersfoort, Gorinchem, Nieuwegein en in Amsterdam aan de Kalverstraat opent vanHaren een flagshipstore van 600 vierkante meter. “We willen er met de uitbreiding en verbouwing van onze filialen voor zorgen dat onze klanten nog comfortabeler en dichterbij kunnen winkelen”, benadrukt Joost van Disseldorp, mededirecteur van vanHaren.

Investering van 12,3 miljoen euro in logistiek

Er staat bij vanHaren nog meer in het teken van groei en wel de bouw van het nieuwe distributiecentrum in Waalwijk. “Zo zijn we ertoe in staat onze filialen nog sneller en efficiënter van goederen te voorzien”, zegt Van Disseldorp. Het 11.000 vierkante meter grote depot moet in de zomer van 2013 operationeel worden. Het nieuwe distributiecentrum wordt gevestigd in Haven VII in Waalwijk en ligt verkeersgunstig aan de A59. In totaal zal het zijn ingericht op een overslag van jaarlijks ruim 6 miljoen paar schoenen. De kosten van de investering bedragen rond de 12,3 miljoen euro.

Bij de bouw van het distributiecentrum van vanHaren worden energiebesparende maatregelen getroffen. Dit wordt ook in de winkels zeer serieus genomen “We zijn bijzonder blij met de onderscheiding ‘Meest energiezuinige retailer’ die we in september 2012 van de Nederlandse vastgoedmaatschappij Corio N.V. hebben gekregen”, aldus Bons. Corio heeft in 2012 de energieprestaties van de retailers in haar winkelruimtes onderzocht. Bij vanHaren kunnen de medewerkers door een druk op de knop, de lichtintensiteit, airco en verwarming in de winkels regelen. De aan een systeem voor warmteterugwinning aangesloten verwarmingen respectievelijk airco’s, worden al een uur vóór winkelsluiting uitgeschakeld. “Dat bespaart bij onze 139 winkels over het jaar genomen enorm veel energie, zonder dat de klant en onze medewerker het merkt”, legt Bons uit.

Veranderend koopgedrag: mobiele shop vult de verkoop via internet aan

Ook voor de online shop van vanHaren verwachten Krein Bons en Joost van Disseldorp een verdere positieve ontwikkeling. “Het koopgedrag van de klant verandert snel. Daartoe behoren ook het winkelen op internet, de opkomst van nieuwe mobiele technologieën en uiteraard sociale media. Het is de kunst om aan deze nieuwe klantenwensen tegemoet te komen”, aldus Bons.
Sinds 2010 is de schoenenretailer met haar internetaanbod 24 uur per dag bereikbaar op vanharen.nl. “We hebben het afgelopen jaar in onze online shop een groei van circa 60 procent geboekt”, zegt Bons. “We zien de online shop als een sterk, onmisbaar service-instrument, dat het aanbod in onze filialen optimaal aanvult en ondersteunt. De combinatie van de online shop en een nationaal netwerk aan filialen komt bij de klanten goed aan”, vervolgt Bons.
Om haar klanten nog flexibeler te laten beschikken over het complete assortiment biedt vanHaren sinds november een mobiele shopvariant aan, die op elke gangbare smartphone werkt. Met een paar kliks vindt de klant de passende schoen en kunnen de artikelen vanuit verschillende perspectieven bekeken worden. Bestellen is hierdoor eenvoudig.
Afgelopen jaar ging vanHaren ook van start met mobile couponing via Scoupy om haar klanten via nòg een kanaal te bereiken. Klanten die zich voor deze app Scoupy hebben aangemeld, krijgen bij vanHaren speciale kortingen. Maar ook door ‘vanHaren Footnews’ via Facebook is er nauw contact met fans en klanten. Intussen heeft vanHaren meer dan 34.000 fans op Facebook– meer dan welke andere schoenenretailer in Nederland dan ook.
vanHaren weet, net als in 2012, de Oscar-winnende actrice Halle Berry weer aan zich te binden. Vanaf april is Halle Berry met haar nieuwe schoenenlijn ‘5th Avenue by Halle Berry’ weer te zien in de vanHaren tv commercials.

Opnieuw bij de Beste Werkgevers van Nederland

In 2012 behoorde vanHaren voor de vijfde keer op rij tot de top tien bij de Verkiezing van de Beste Werkgevers, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectory. Bij de verkiezing is, middels een steekproefsgewijze enquête, aan 300 medewerkers gevraagd hoe zij hun werkgever waarderen op een aantal punten. Directeur Krein Bons was blij met het resultaat: “De uitslag van de enquête laat eens te meer zien dat onze medewerkers plezier hebben in hun werk en dat ze zich prettig voelen.”

Deichmann-groep groeit verder en investeert 231 miljoen euro

vanHaren behoort tot de Deichmann-groep met hoofdvestiging in Essen (Duitsland). Het familiebedrijf is de grootste schoenenretailer van Europa. In 2013 viert Deichmann zijn 100ste verjaardag. De Deichmann SE is vertegenwoordigd in 21 Europese landen en in de VS. De groepsomzet van de onderneming bedroeg in 2012 4,5 miljard euro (netto 3,9 miljard euro). In 2011 lag de groepsomzet bruto bij 4,13 miljard euro – hij steeg dus gecorrigeerd voor valuta met 7,4 procent. De groep onderhield in 2012 in totaal 3.325 filialen (2011: 3.175 filialen) en verkocht 165 miljoen paar schoenen (2011: 156 miljoen). Met circa 33.700 medewerkers had de onderneming eind 2012 ongeveer 1.200 werknemers meer in dienst dan in 2011 (circa 32.500). In het lopende jaar wil Deichmann SE een recordbedrag van 231 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar filialen en in de infrastructuur. In Duitsland en Nederland bouwt de onderneming twee nieuwe distributiecentra. In het voorjaar zal Deichmann zijn eerste filialen openen in Bosnië-Herzegovina. Daarmee is Deichmann vertegenwoordigd in de hele Zuidoost-Europese regio.

Monique Muller
Tel. +31 (0) 416 56 22 43