De facebookfans van vanHaren Schoenen BV hadden het voor het zeggen en kozen met hun likes het passende motto „wij gaan een maatje groter” voor het grootste bouwplan in de geschiedenis van de Nederlandse schoenenretailer. Op 6 december 2012 begon de bouw van het nieuwe distributiecentrum aan de Tielenstraat in Waalwijk. „De tijdsplanning voor het project was ambitieus. In minder dan negen maanden werd het grote project met een totale oppervlakte van 18.000 vierkante meter aan de A59 gerealiseerd”, zegt Joost van Disseldorp, directeur van het bedrijf. De uitvoering had vanHaren aan het eveneens in Waalwijk gevestigde bouwbedrijf Van Wijnen in opdracht gegeven. Op 30 augustus werd de opening gevierd.

Tien miljoen paar schoenen per jaar aan Haven Zeven

Het architectonisch aan de omgeving aangepaste distributiecentrum heeft een grootte van 12.000 vierkante meter. Behalve de 5.000 plaatsen voor pallets staat er een platform van twee verdiepingen met 6.200 vierkante meter ter beschikking en dat maakt de verwerking van jaarlijks maximaal tien miljoen paar schoenen mogelijk – en daarmee vier miljoen meer dan in het bestaande distributiecentrum in Nieuwkuijk. Een speciale transporttechniek, welke aan de voorzijde van het gebouw is ingebouwd, zorgt hierbij voor een optimale efficiëncy voor de verwerking van goederen. Bij de planning hechtten de opdrachtgevers bijzondere waarde aan ecologische duurzaamheid via de modernste techniek, zoals bijvoorbeeld de uitrusting met LED-verlichting in het gehele gebouw. Daarnaast zorgt de vloerverwarming voor een aangenaam werkklimaat.

Nieuwe online service „ship to home” wordt voortaan vanuit Waalwijk geregeld

Joost van Disseldorp licht toe: „Tegelijkertijd met de opening van het nieuwe distributiecentrum biedt vanHaren online verkoop in de winkel aan „ship to home” “.„Het principe: alle vanHaren filialen zijn voorzien van een bestelsysteem waarmee medewerkers voor klanten een paar schoenen kunnen bestellen die binnen 48 uur gratis thuis wordt afgeleverd. Klanten kunnen van deze gratis service gebruik maken wanneer de betreffende kleur, maat of model niet meer voorradig is in de winkel. Om in te spelen op het belangrijkste motief; beschikbaarheid zijn wij gestart met deze extra service. Als de schoen niet mocht passen, kan de klant hem kosteloos aan vanHaren terugsturen. Zowel de verzending als de behandeling van de retourzendingen wordt voortaan vanuit het nieuwe distributiecentrum geregeld.”

vanHaren investeert – ondanks de crisis

Tegen de trend in de branche in groeien de omzetten van vanHaren constant, het laatste jaar met 7,5 procent ten opzichte van het vorige jaar. Dat komt overeen met een verkoopcijfer van rond de zes miljoen paar schoenen in 2012. Over het aanhoudende succes van de onderneming verklaart directeur Krein Bons: „Wij gaan met de tijd mee. Dat zie je bijvoorbeeld aan ons nieuwe online-aanbod ‚ship to home’. Wij weten wat onze klanten willen – namelijk trendy schoenen en modieuze accessoires tegen betaalbare prijzen. Daarbij zijn goed geschoolde en gemotiveerde medewerkers, die vriendelijk en competent zijn erg belangrijk.” Aan een solide scholing en nascholing van de medewerkers hecht de Nederlandse DEICHMANN-dochter grote waarde. In de nieuwbouw van het distributiecentrum werd daarom een scholings- en nascholingscentrum geïntegreerd. Dat het goed zit met het concept, laat niet alleen de investering in het nieuwe distributiecentrum zien. Ook het feit, dat er alleen al dit jaar vier nieuwe filialen in Amersfoort, Diemen, Gouda en in de Kalverstraat in het hartje van Amsterdam worden geopend, is volgens Krein Bons „waardering van onze klant en stimulans voor ons in één”.

Marketing & PR
Tel. +31 (0) 416 56 22 50