Artikel drucken Download PDF

Recordomzet: 160 miljoen euro voor vanHaren

“samenwerken maakt sterk”

Waalwijk, 17 februari 2016 – 2015 was het meest succesvolle jaar ooit voor vanHaren. Het bedrijf heeft zowel qua omzet alsook het aantal verkochte schoenen wederom records gevestigd. Daarmee is vanHaren dé nummer 1 op de Nederlandse schoenenmarkt. „In tegenstelling tot de branche realiseert vanHaren duidelijk meer groei“, zegt directeur Krein Bons. “Ter vergelijking: De Nederlandse schoenendetailhandel heeft 2015 met een omzetgroei van 1,8% afgesloten (bron: GFK/INretail ShoeScan).”

„2015 was een prachtig jaar voor vanHaren“, zegt directeur Joost van Disseldorp. „In een tijd waar je dagelijks leest over de uitdagingen in de retailbranche zijn wij meer dan trots dat wij ons weten te onderscheiden.“ Directeur Krein Bons voegt daar aan toe: „Er wordt vaak gevraagd naar het geheim achter ons succes. Het antwoord hierop zijn onze medewerkers en klanten. Samen werken we aan ons succes en het één kan niet zonder het ander bestaan.” Onze klant staat centraal en daar bouwen wij onze gehele dienstverlening omheen. Blijven optimaliseren en precies weten wat de klantbehoeften zijn is essentieel om beste schoenwinkelketen te blijven in 2016. Wij gaan dan ook, samen met onze medewerkers, de toekomst vol vertrouwen tegemoet en we zijn klaar voor alle uitdagingen die nog op ons, en onze branche, af zullen komen.”

Blijvende focus op klant en haar behoeften

„De klant staat centraal en daar bouwen wij onze gehele dienstverlening omheen. Wij gaan de dialoog aan met onze klant om te weten waar haar behoeften liggen en spelen hier zo goed mogelijk op in.” aldus Joost van Disseldorp. Zo organiseert vanHaren verschillende chatsessies en testpanels. Hierbij wisselen klanten ervaringen uit en geven haar mening over uiteenlopende onderwerpen zoals draagcomfort, pasvorm, reclame en acties. van Disseldorp: „Het concept van een testpanel past perfect bij ons. vanHaren is er namelijk voor iedereen, en dan moet je ook toegankelijk zijn en naar je klanten luisteren. Dat is ook de reden dat we onze schoenen laten testen en beoordelen door onze klanten.”

Medewerkers maken het verschil

Investeren in je medewerkers is de sleutel tot succes. Deskundigheid, service en klantvriendelijke medewerkers maken het verschil. vanHaren blijft volop investeren in de groei en kennis van haar medewerkers. Joost van Disseldorp: “Eind 2015 zijn we gestart met een Social Learning platform waarbij al onze verkoopmedewerkers in opleiding zijn. Samenwerken maakt sterk en zorgt voor behoud van kennis en kunde binnen de organisatie. Alle medewerkers krijgen via het platform interactief kennis en actuele informatie aangeboden aangevuld met diverse workshops welke direct toepasbaar zijn in de praktijk.”

De omnichannel-strategie wordt voortgezet

Omnichannel-retailer vanHaren legt ook het komende jaar haar focus op de consumentenontwikkeling en haar behoeften. “De combinatie van online en offline is noodzakelijk waarbij we dit jaar stevig gaan investeren om de online integratie in de fysieke winkel verder uit te breiden. Daarnaast richten we ons op de 360 graden-beleving.“ Aldus Krein Bons. „Hierbij is het van belang dat klanten op ieder moment zowel online als offline kunnen schakelen in het contact met vanHaren. Daarnaast dient de communicatie per touchpoint relevant en op het juiste moment te worden aangeboden. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen.

DEICHMANN-groep behaalde in 2015 een groei van 8,3 procent

Het Nederlandse vanHaren is lid van de DEICHMANN-groep en heeft haar hoofdkantoor in Essen. Het familiebedrijf is de grootste schoenendetailhandel in Europa. Het lukte de DEICHMANN-groep in 2015 opnieuw haar omzet te laten groeien alsook het aantal verkochte schoenen en het aantal filialen te vergroten. De omzet van de in 23 Europese landen en de Verenigde Staten van Amerika opererende ondernemingsgroep steeg met 8,3 procent van 4,9 miljard euro naar 5,3 miljard euro (netto 4,6 miljard euro). Na correctie van de valuta is dat een omzetgroei van 3,1 procent. De ondernemingsgroep heeft in 2015 wereldwijd meer dan 172 miljoen paar schoenen via zijn filialen en online winkels verkocht. Per 31 december 2015 exploiteerde de groep 3.710 filialen (in 2014: 3.600) en had zo’n 37.300 medewerkers in dienst (in 2014: 36.150). In het lopende jaar zal DEICHMANN rond de 233 miljoen euro in de internationale infrastructuur investeren.

vanHaren Schoenen BV

PR & communicatie