Artikel drucken Download PDF

Waalwijk, 18 februari 2015 – Met een omzetstijging van 7,8 procent naar 150,2 miljoen euro (2013: 139,4 miljoen) zet vanHaren ook in 2014 de stijgende lijn voort. Het bedrijf vestigde ook een nieuw record in het aantal verkochte schoenen: ongeveer 6,44 miljoen paar schoenen heeft vanHaren in 2014 in haar 142 filialen, de online shop en via Wehkamp verkocht. Dat zijn ongeveer 316.000 paar oftewel 5,2 procent meer dan in 2013.

„Het goede jaarresultaat bevestigt opnieuw onze koers. Gezien het veranderende retaillandschap zijn wij met deze ontwikkeling uitermate tevreden“, zegt Krein Bons, directeur van vanHaren. „Deze positieve ontwikkeling is te danken aan het tijdig inspelen op de veranderende consument. Wij weten wat onze klanten willen. Dat is bijvoorbeeld te zien aan ons online-aanbod ‘Ship to home’ waarmee medewerkers voor klanten schoenen kunnen bestellen die gratis thuis worden afgeleverd. Vanaf maart 2015 voegen wij hier nog een nieuwe service aan toe: ‘Bestellen & ophalen’. Onze klanten bestellen op de online shop de schoenen en kunnen deze in de winkel ophalen. Deze service is een verdere uitbreiding op de no line activiteiten binnen vanHaren; het op ieder moment tussen online en offline kunnen switchen en via alle mogelijke kanalen met ons in contact komen.”

Niet alleen de financiële resultaten tonen aan dat de consument nog steeds graag zijn schoenen bij vanHaren koopt. Volgens het consumentenonderzoek ‘Beste winkelketen van Nederland’ welke is uitgevoerd door Q & A Research & Consultancy onder zo’n 285.000 consumenten, is vanHaren wederom gekozen tot Beste winkelketen 2014 in de categorie schoenen. De consument heeft zijn waardering uitgesproken voor vanHaren op het gebied van prijs, service en assortiment.
Daarnaast vindt circa 25 procent van de consumenten in Nederland vanHaren het meest onmisbare merk in de categorie schoenen. Dat bleek uit een steekproef onder 1000 consumenten welke is uitgevoerd door het European Institute for Brand Management (EURIB) in november 2014. Vorig jaar won de onderneming ook nog de titel ‘Beste werkgever’ in de categorie retail. „Dat we de zevende keer op een rij tot de topwerkgevers van Nederland behoren, maakt ons trots. Als vanHaren medewerker ben je een deel van de vanHaren familie waarin we successen met elkaar vieren“, zegt directeur Joost van Disseldorp. vanHaren had eind 2014 1.348 mensen in dienst – dat zijn er 54 meer dan het jaar daarvoor.
In 2014 heeft vanHaren vier nieuwe filialen geopend, namelijk in Helmond, Nieuwegein, Gorinchem en Amsterdam en acht winkels gemoderniseerd. In 2015 worden er nog eens 13 filialen vernieuwd met deels een vergroting in m2. Krein Bons: „Wij investeren dit jaar verder in de optimalisering van het verkoopoppervlakte binnen de bestaande portefeuille. Zo krijgen we de mogelijkheid een bredere collectie te laten zien en de winkelervaring voor onze klanten nog verder te verbeteren.“

Naadloos shoppen tussen de verschillende shoppingswerelden

Dit jaar focust vanHaren zich vooral op het naadloos bewegen tussen de diverse shoppingswerelden. „Voor onze klanten is het belangrijk, dat ze op ieder moment tussen online en offline kunnen switchen en via alle mogelijke kanalen met ons in contact kunnen komen“, aldus Bons. „De consument denkt niet in kanalen, maar in merken.“

Nieuwe service ‘Bestellen & ophalen’: online bestellen en ophalen in een filiaal

Al begin 2014 heeft vanHaren de kosteloze verzendservice ‘Ship to home’ geïntroduceerd. Met de nieuwe service ‘Bestellen & ophalen’ wordt dit nu uitgebreid: klanten kunnen een artikel online bestellen en vervolgens in een willekeurig filiaal in Nederland ophalen. Voordeel voor de klant is dat ze de schoenen nog even kunnen passen en op kunnen halen wanneer zij dat willen.

Online shoppen ook voor Belgische klanten (Optimalisatie online kanalen)

Vanaf maart 2015 zal de mobile shop in een nieuw design en met nog uitgebreidere zoekfuncties worden gelanceerd. En er is nog meer vernieuwing bij de onlineshop: voor het eerst kan vanHaren vanaf maart 2015 ook grensoverschrijdend leveren. Klanten uit België kunnen op vanHaren.nl online een bestelling plaatsen. „Dat is onze reactie op de grote vraag vanuit de grensregio“, aldus Krein Bons.

Verhuizing naar nieuw hoofdkantoor aan de Van Liemptstraat in Waalwijk

vanHaren is begin februari verhuisd naar het nieuwe hoofdkantoor aan de Van Liemptstraat 10 in Waalwijk. De 2.200m2 kantoorruimte biedt aan ruim 70 medewerkers plaats. „Met pijn in ons hart nemen we afscheid van een historisch pand waar het allemaal is begonnen. De reden om naar een nieuw pand te verhuizen is een perfecte locatie: aan de A59 en naast ons eigen Logistiek Centrum. Dit heeft er voor gezorgd dat we ons na ruim 85 jaar elders gaan vestigen”, aldus Joost van Disseldorp.

DEICHMANN-groep groeit verder

Het Nederlandse vanHaren behoort tot de DEICHMANN-groep met het hoofdkantoor in Essen. Het door de familie geleide bedrijf is de grootste schoenendetailhandelaar in Europa. De DEICHMANN-groep heeft in 2014 zo’n 172 miljoen paar schoenen verkocht – vijf miljoen paar meer dan vorig jaar. In 23 Europese landen en in de Verenigde Staten realiseerde de groep in het afgelopen boekjaar een bruto omzet van 4,9 miljard euro (netto 4,2 miljard euro) – de hoogste in de meer dan 100-jarige bedrijfshistorie. Met valutacorrectie ligt de omzetgroei dan op zes procent. Europa’s grootste detailhandel in schoenen runde eind 2014 wereldwijd in totaal 3.600 filialen en had daarbij zo’n 36.150 medewerkers in dienst. Daarmee zijn er in het bedrijf in 2014 1.100 nieuwe arbeidsplaatsen gerealiseerd. In komend jaar zal DEICHMANN circa 208 miljoen euro in de internationale infrastructuur investeren.

vanHaren Schoenen BV

PR & communicatie
Tel.: +31 (0) 416 56 22 50

Tel.: + 49 (0) 201 86 76-962

DEICHMANN SE met hoofdkantoor in Essen (Duitsland) is opgericht in 1913 en is voor 100 procent in bezit van de familie van de oprichter. De onderneming is marktleider in de Europese schoenendetailhandel en heeft wereldwijd rond de 36.000 medewerkers. Onder de naam DEICHMANN worden filialen gerund in Duitsland, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Groot-Brittannië, Italië, Kroatië, Litouwen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Zweden, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije en Hongarije. Ook is de groep vertegenwoordigd in Zwitserland (Dosenbach/Ochsner/Ochsner Sport), in Nederland (vanHaren), in de Verenigde Staten (Rack Room Shoes/Off Broadway) en in Duitsland met Roland en MyShoes.